sunnuntai 11. toukokuuta 2014

+2 uutta trikkiä

Koska YouTube-tilini on erittäin hämärä eikä keskustele Bloggerin kanssa, päätin kokeilla, voiko videot ladata suoraan koneelta Bloggeriin. Kommentoi, jos et saa videoita näkymään. 

Seuraavat videot ovat pääsiäistreenin tulosta. Olin todella tyytyväinen pääsiäisen saavutuksiin ja olisin halunnut kirjoittaa niistä heti blogiinkin. Jostain syystä en kuitenkaan ole jaksanut.

Aloitin treenaamalla kärrynpyörää tangolla. Tämä oli minulle pitkään sellainen ärsyttävä traumaliike. Olin erittäin ylpeä, kun opin liikkeen muutamalla yrittämällä, kun sitä ensimmäisen kerran treenasimme tunnilla. Kerrankin opin nopeasti jotain, joka ei kaikille ollut ihan helppo. Opin sen jopa monella eri otteella… kunnes viimeisellä toistolla jalkani törmäsi tankoon, menetin tasapainoni ja putosin pepulleni lattialle. Auts.. Sen jälkeen en enää uskaltanut kokeilla kärrynpyörää yksin. Tarvitsin aina apulaisen. Vaikka avustus olisi ollut kuinka vähäistä, en kuitenkaan uskaltanut tehdä yksin. Nyt vihdoin pääsiäisenä meillä oli valmiina matot yhden tangon alla ja keksin, että nyt ei sattuisi, vaikka putoaisin. Pikkuhiljaa kerta kerralta jalat nousi korkeammalle, kunnes se vihdoin meni. Ihan ite! Jee! Videolla kauheat jännityskoukkujalat, mutta hei, traumaliike selätetty, joten annan itselleni anteeksi. Jippii!



Toinen pääsiäistreenin huippukohta oli tämä otteenvaihto ayshassa. En ollut ennen pääsiäistä kertaakaan kokeillut vaihtoa ilman niinsanottua perämiestä, eli tyyppiä, joka pitää peräpäästä kiinni. Taas matot tangon alla uskalsin kokeilla. Monta yritystä sai tehdä, mutta onneksi sieltä kääntyy aika turvallisesti alas, vaikkei tasapainoa saisikaan pidettyä. Kunhan vaan saa tangosta uudelleen kiinni, mutta siinä ei ollut mitään ongelmia. Tämä on suhteellisen helppo otteenvaihto. Ja woohoo, mitkä bileet, kun se aysha vihdoin vaihdon jälkeen jäi vakaasti paikoilleen. Eikö se niin mene, että kun kerran on tehnyt, niin sen osaa? Ei vaan vaihto onnistuu aina silloin tällöin, mutta ei todellakaan joka kerta. Harjoitukset jatkuvat, mutta olen silti todella ylpeä, että olen jo siinä vaiheessa, että välillä onnistuu. 


Opin myös pari muuta toisille helppoa mutta itselleni vaikeaa temppua pääsiäisen aikana. Välillä ärsyttää, kun oma oppimiseni on niin hidasta, mutta toisaalta riittääpä sitten haasteita pidemmäksi aikaa. Olen tämän vuoden aikana treenannut tankoa säälittävän vähän, mutta ehkä innostus taas syttyy, kun huomaan, että vielä voi oppia uutta. Ja en tarkoita sillä, että osaisin jo kaiken opittavan, vaan sillä, että minunkin on mahdollista oppia yhä vaikeampaa.

torstai 1. toukokuuta 2014

SUP Fit -kokeilu Erimoverilla

Hauskaa vappua! 
Kohta lähden jatkamaan vapunviettoa Ullanlinnanmäelle, mutta sitä ennen vähän tarinaa uudesta lajikokeilusta. 

Blogiani lukeneet varmasti muistavat useat postaukseni SportSetteristä, jonka tyytyväinen asiakas olen ollut viime vuoden maaliskuusta saakka. Viime viikolla minulta kysyttiin, haluaisinko kokeilla SportSetterin uutta mobiilisovellusta ilmaiseksi. No tietysti! Palvelun tiedän jo loistavaksi, ja sovelluksena homma toimii varmasti vieläkin sujuvammin. Latasin sovelluksen kännykkään ja lähdin kokeilemaan pitkästä aikaa uutta lajia: SUP Fit -tuntia, jonka järjesti Erimover.


Erimoverilla on paljon erilaisia vesiliikuntatunteja, mutta myös tavallisia lattiatunteja. Tunteja löytyy kaikenikäisille taaperoista senioreihin. Toimintaa on ympäri Suomea, ja ymmärtääkseni kaikki tunnit pidetään vuokratiloissa. Palvelut ovat kurssimuotoisia, mutta tunneille voi ilmoittautua myös kertamaksulla lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info (at) erimover.fi. Tuossa alla näkyy esimerkiksi Helsingin aikuisten tuntien tarjonta. Muut paikat löydät joko selailemalla sivuilta tai helpommin kirjautumalla varauspalveluun. 


SUP Fit -tunti pidettiin Hotelli Haagan uima-altaalla. Lahjoitin SportSetter-passini myös kaverilleni, jotta pääsimme yhdessä kokeilemaan. Jännitän aina kaikkea uutta, josta en tiedä mitään, joten on turvallisempi olo kaverin kanssa. Heh. Pukeutumisohjeeksi annettiin joko uimapuku tai kevyet, puhtaat liikuntavaatteet. 

SUP-laudat raahattiin varastosta uima-altaaseen ja siinä sitten yritettiin pysyä pystyssä altaan reunoihin ja kavereiden lautoihin törmäilystä huolimatta. Olen kokeillut SUP-lautaa kerran aiemmin, kun viime kesänä meloin laudan päällä seisten pienen lenkin Lauttasaaren suunnalla, myöskin SportSetter-passilla. Tästä huolimatta olin aivan paniikissa astuessani ensimmäistä kertaa laudalle. Tai lähinnä nuo äkilliset tömähdykset altaan reunoihin aiheuttivat pelkoa. Ja pienessä altaassa siltä ei voinut välttyä. Heti kuitenkin piti lähteä kyykkäämään ja jopa nousemaan välillä varpaille. Huh! Hyvinhän siellä päällä pysyy, jos on vain rentona ja antaa veden viedä. 



Alkulämmittelyjen lisäksi tuntiin kuului tasapainoharjoituksia, lihaskuntoa ja venyttelyä. Tasapaino-osiossa yritettiin pysyä laudan päällä yhdellä jalalla ja liu'utella toista jalkaa eteen ja taakse. Vaikka harrastan hyvää tasapainoa vaativia lajeja, olin laudan päällä aivan hukassa. Jalkapohjia alkoi jo särkeä, kun pienet lihakset yrittivät etsiä tasapainoa. Lihaskunto-osuudessa teimme mm. yhden käden soutua laudan takaosassa kiinni olevan kuminauhan avulla. Lisäksi ihan tavalliset vatsalihasliikkeet ja punnerrukset onnistuivat laudan päällä. Hurjinta taisi olla liike, jossa seisoma-asennosta mentiin mahalleen, noustiin ylös, hypättiin ja sitten selinmakuulle. Hauskinta taas marssiminen leveässä haara-asennossa, jolloin lauta keinui puolelta toiselle ja saimme aikaiseksi huimat aallot.


Päälläseisontaa kokeilin ihan omin päin tunnin jälkeen.
Vaikka olin kovin jännittynyt puolet tunnista, oli SUP Fit minusta silti todella hauskaa. Tällaista tuntia olisi hauska kokeilla jossakin avovedessä, mikä onkin mahdollista kesällä. Jäykkyyteni aiheutti nimittäin pelko siitä, että lyön pääni altaan reunaan tai kaadun jonkun kanssajumppaajan päälle. Muutenhan veteen putoamista ei tarvitse pelätä. Se voi olla jopa hauskaa. Putosin tunnin aika kerran laudalta - muut yhtä kohtalotoveria lukuunottamatta pysyivät koko tunnin kuivana. (Viime vuonna kahden tunnin melontaretken aikana en pudonnut kertaakaan.) Hauska tunti, ei liian rankka, mutta tasapainoa ylläpitävät lihakset ovat kovassa käytössä koko tunnin ajan. Menisin ehdottomasti uudelleen.

Tunnin jälkeen kokeilin itsekseni päälläseisontaa:


Jalat haarassa pysyy vakaasti.
Jalat liian nopeasti kohti kattoa.
Ja kuperkeikka veteen.

Lyhyesti vielä mobiilisovelluksesta. SportSetter-sovellus on juuri lanseerattu ja toimii tällä hetkellä vain iPhonella. Sovellus löytyy AppStoresta hakemalla SportSetter. Kun sinulla on aktiivinen tili, voit valita haluamasi passit itse. (Selaimella käytettynä ei ole tätä mahdollisuutta, vaan saat passit täyttämäsi profiilin perusteella.) Sovelluksella voit selailla eri aktiviteetteja ja aktivoida haluamasi passin milloin vain. Kun pääset liikuntapaikkaan, avaat passin tiedot sovelluksella, kirjaudut sisään palveluun (check-in) ja näytät avautuvan näkymän vastaanotossa. Kätevää!

Muilla älypuhelimilla voit käyttää SportSetter-palvelua selaimen kautta ja lähettää passin omaan sähköpostiisi. Sähköpostista voit avata passin kännykällä ja pääset samantyyppiselle sivulle, jossa voit kirjautua sisään palveluun ja näyttää avautuvan näkymän vastaanotossa. Tätä tapaa käytin ennen mobiilisovelluksen lanseeraamista ja sekin oli kätevää. (Siinä oli myös vähän coolimpi check-in-näkymä, josta oli kiva ottaa screeshot blogikuvitusta varten.)

Seuraavaksi voisin kokeilla saunajoogaa, lockingia tai vaikka allaspyöräilyä..