lauantai 4. tammikuuta 2014

Circus Helsingin uudenvuoden leiri 2014

Circus Helsingin uudenvuoden leiri alkoi torstaina ja tänään on jäljellä vielä viimeinen kerta. Kaksi neljän tunnin treeniä on siis jo takana, ja yksi edessä. Ja olen tykännyt! Olen aiemmin käynyt Circus Helsingin kesäleirillä vuonna 2012 ja varmaankin parilla intensiivikurssilla. (Minulla itselläni ei nyt tule mieleen, millä kurssilla olisin käynyt, mutta treenikaverit muistavat minun olleen mukana, hehe.) Aina näissä tapahtumissa on ollut kivaa. Leireillä käy kaikentasoisia sirkustelijoita aloittelijoista huippuihin. Joillekin leiri on ollut jopa ensikosketus sirkukseen. (Todella rohkeaa!) Näin ollen rohkeasti seuraavalle leirille mukaan, jos yhtään kiinnostaa! Tämän kolmen päivän (3 x 4 h) leirin hinta oli 90 €, eli ei edes paha. 

Tämän opin perjantaina.
Molempina päivinä on saanut valita, aloittaako leirin rankemmalla "kinkunsulatuslämmittelyllä" vai rennommalla "me naiset" -lämmittelyllä. Ja olen tietenkin molempina päivinä valinnut sen rankemman. Treenaamaanhan leirille ollaan tultu. Ja kyllä on hiki lentänyt. Paljon juoksua, erilaisia hyppyjä, akrobaattisia temppuja, kottikärrykävelyä, yms. Olen tyytyväinen, sillä etukäteen pelkäsin, että lämmittelisimme erilaisilla hipoilla. Jos joku asia ärsyttää sirkusharrastuksessa, niin hippalämmittelyt. En ensinnäkään tykkää hipoista (olen liian aikuinen, nih!) ja toiseksi hippa joutuu aina juoksemaan itsensä hengiltä, kun muut seisoskelevat nurkissa ja syöksähtelevät silloin tällöin karkuun. Ja kolmantena se, että pelkään aina kaatuvani, kun pienessä tilassa juostaan kovaa.. No kuitenkin, kivat lämmittelyt on siis ollut molempina päivinä!

Leiripäivä on aina jaettu neljään osaan: alkulämmittelyyn ja kolmeen eri "blokkiin". Lämmittelyyn akrobatialiikkeineen ja venyttelyineen menee 45 minuuttia. Sitten on kaksi tunninpituista blokkia, joiden välissä vartin tauko. Viimeinen blokki on 45-minuuttinen, ja lopussa on vartin venyttelyt. Yhdessä blokissa on kolme tai neljä lajivaihtoehtoa, ja itse voi valita, mihin menee mukaan. Jotkut vaihtoehdoista ovat avoimen tason treenejä ja jotkut joko aloittelijoille tai edistyneille.

Torstaina valitsin ensimmäiseen blokkiin lattia-akrobatiaa ja airtrackia. Tähän kuului erilaisia käsinseisontatemppuja, kärrynpyöriä, kuperkeikkoja, jne. Opin pari uutta hauskaa temppua, ja sain menemään yhden, jota olen aiemmin yrittänyt siinä onnistumatta. Se oli sellainen kärrynpyörä, jossa ensimmäisenä lähtevä jalka jääkin ilmaan ja tulee viimeisenä maahan. Toisena lähtevä jalka ohittaa ensimmäisenä lähteneen ilmassa.

Toisessa blokissa valitsin käsinseisonnan. Teimme samanlaisia harjoituksia kuin normaalistikin käsinseisontatunneilla. Leirillä on hyvä mahdollisuus päästä kokeilemaan itselleen uusia lajeja, mutta rakastan käsinseisontaa niin paljon ja olen niin motivoitunut oppimaan sen kunnolla, että halusin leirilläkin jatkaa sen parissa.

Kolmas blokki on vapaamuotoisempi. Ei ole mitään ryhmiä, mutta opettajat opettavat sitä, mitä pyydetään. Mikäli tietenkin osaavat. Leirillä ei ollut torstaina paikalla yhtään ilma-akrobaattia, joten otimme muutaman tyypin kanssa renkaan ja harjoittelimme sillä keskenämme. Otin myös pari hulavannetta ja leikin vähän niillä, kun joku muu oli renkaalla.


Perjantaina valitsin ensimmäiseen blokkiin rengastrapetsia, kun saimme paikalle rengasopettajan, joka meitäkin ilma-akrossa aikoinaan opetti. Opin tuon ensimmäisessä kuvassa näkyvän rintaseisonnan. Olen kokeillut sitä ensimmäisen kerran joskus ihan aloittelijana, jolloin se oli mielestäni liian pelottava. Ja nyt vasta kahden vuoden päästä uudestaan. No, kiva, että vihdoin kokeilin, kun nyt se sujui ihan ongelmitta. Selkä on vielä lähes yhtä jäykkä kuin näkkileipä, mutta kunhan sitä saan venyteltyä, niin alkaa tuokin liike näyttää joltain. Lisäksi harjoittelimme yhden toisen pidempään treenanneen kanssa pendolinoa. Päätimme, että teemme tästä lähtien joka viikko vähintään 10 pendolinoa, koska vain tekemällä oppii. Ja nyt on kauniit mustelmat muistuttamassa, että tänään ei kannata enää kokeilla. 

Toisessa blokissa tein taas käsinseisontaa, koska en saa siitä tarpeekseni. Saimme tällä kertaa tehdä myös kepeillä, ja siihenhän me sitten parin treenikaverin kanssa juutuimme. Olemme kaikki vakaasti vannoneet oppivamme kepeillä seisomisen tänä vuonna. Ylös kyllä pääsee, mutta yhtä nopeasti tulee alas, joten työsarkaa riittää. Jatkoimme käsinseisontaa vielä kolmannenkin blokin puolelle, kunnes emme enää jaksaneet työntää hartioita korviin. Siirryimme köydelle, ja opin ensimmäisen köysitemppuni (kuva yllä). Woohoo! Olen joskus tehnyt ihan vähän jotain kankailla, mutta kun sirkuksen uusiin tiloihin hankittiin uudet, todella liukkaat kankaat, en ole enää oikein pysynyt niillä. Vanha kivulias köysi sen sijaan vaihtui uusiin pehmeisiin köysiin, joten uskalsin kokeilla. (Kivuliasta köyttä kokeilin aikoinaan kerran ja päätin, ettei se ole minun juttuni.) Nuo uudet köydet ovat oikeastaan todella mukavantuntuisia. Näillä voisin treenailla enemmänkin. Kokeilin välissä myös hieman jalkajongleerausta, mutten voi sanoa olleeni mikään luonnonlahjakkuus. 

Loppuvenyttelyissä tunsin olevani venyvämpi kuin koskaan ja lopuksi sainkin spagaatin lähes pohjaan saakka. Jee jee! Tänään sitten viimeinen kerta. Katsotaan, jaksavatko lihasraukkani vielä painaa loppuun saakka. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti