maanantai 7. lokakuuta 2013

Itämaista tanssia Sfinksissä

Pääsin taas pitkästä aikaa käyttämään yhden SportSetter-passin. Viime kuussa oli hieman liian kiireistä ja stressaavaa, jotta olisin jaksanut kokeilla jotain aivan uutta. Niin menivät Aqua Zumba ja BodyPilates ohi. Mutta lokakuussa taas uudella innolla!

Eilen käyttämäni passi oli Studio Sfinksin itämaisen tanssin alkeisiin. Studio on nyt syksyllä avannut uusissa tiloissa Kalasatamassa, aivan metroaseman vieressä. Kovin paljon helpompaa sijaintia ei voisi enää löytää. Ja kätevintähän tässä on se, että paikka on aivan vakiotreenipaikkani Vertical Clubin vieressä. Harrastan nimittäin ahkerasti tupla- tai jopa triplatreenejä. Kulku studiolle oli myös hyvin opastettu. 

Studio Sfinksin tarjontaan kuuluu mm. joogaa, pilatesta, itämaista tanssia, bollywoodia ja parisalsaa. Vaikka passissani lukee itämainen tanssi, voin käyttää loput kerrat myös vaikkapa joogassa tai pilateksessa. Näin usein on SportSetter-passeissa, mikä mielestäni on todella hyvä. Saa laajemman valikoiman mahdollisia lajeja ja ennen kaikkea treeniaikoja. Joskus kiireiseen elämänrytmiini ei vain sovi juuri tiettynä päivänä tiettyyn aikaan olevat tunnit. Tai tunti sattuu olemaan ehdottoman lempparituntini kanssa samaan aikaan. Itämaisen tanssin alkeistunnit ovat kuitenkin sunnuntaisin klo 12.15, mikä sopii minulle hyvin. 

Checkasin sisään mobiilipassilla.
Ohjaajanamme tanssitunnilla toimi Tuuli, joka on myös studion perustaja. Tuulin opetus oli ihanan lämminhenkistä ja kannustavaa. Alkulämmittelyjen jälkeen opettelimme muutamia teknisiä juttuja, pääasiassa erilaisia "kaseja", eli lantiolla piirrettäviä kahdeksikkoja. Itsestäänselvien edestä taakse - ja takaa eteen -kasien lisäksi harjoittelimme myös ikäänkuin äärettömän merkin piirtämistä lantiolla. Liikettä ei tapahdu ollenkaan eteen-taakse-suunnassa vaan ainoastaan ylös-alas-suunnassa. Tätä olen joskus ihaillut Shakiran musiikkivideoissa, mutta en ole ymmärtänyt tekniikkaa liikkeen takana. Nytpä opin senkin. Lopuksi yhdistimme molemmat ja teimme ns. "rusettikasia", jossa lantio liikkuu samaan aikaan sekä eteen-taakse-suunnassa että ylös-alas-suunnassa. Näiden aivopähkinöiden jälkeen siirryimme tekemään koreografiaa, joka sisälsi paljon juuri näitä kaseja. Tunnin lopuksi teimme vielä venyttelyt.

Pahoittelen surkeaa kuvaa. Nolostelen hieman kuvaamista, kun joku näkee.
Tänä aamuna lantion pyörittelyt tuntuvat pakaroissa ja vähän reisissäkin. Yllättävän rankkaa on pyörittely, kun se täytyy tehdä suorin jaloin pakaroita, kylkiä ja vatsalihaksia käyttämällä. Reidet varmaankin ilmoittelevat itsestään korkeilla varpailla pyörittelyn takia. Taas löytyi uusia liikeratoja lihaksille, ja lihakset kiittävät.

Viihdyin tunnilla sen verran hyvin, että kyllä nuo loputkin kolme kertaa täytyy käyttää. Ehkä ensi kerralla nappaan lanteilleni yhden lainattaviksi tarkoitetuista lantiohuiveista. Itämaisessa tanssissa on se hauskaa, että se on siveällä tavalla seksikästä. Tulee minullekin naisellinen olo.

2 kommenttia:

  1. Sul on väärä ikä viel tuol kuvauksessa ;)
    -patiiiis-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainiin! Koskaan en muista muuttaa. Mutta nyt!

      Poista