perjantai 27. syyskuuta 2013

Pari videota

Olen edelleen ärsyyntynyt tästä Google-tiliongelmasta, jonka takia Blogger ja YouTube eivät enää keskustele keskenään enkä saa kätevästi upotettua blogiin omia videoitani. YouTube kun on keksinyt, että yhtäkkiä yksi käyttäjätilini onkin jaettua kahtia. Joudun joka kirjautumisella valitsemaan, kumpaa haluan käyttää. Toisessa on kaikki sisältö (tilatut kanavat, ladatut videot, jne) ja toisessa ei mitään. Tottakai valitsen sen, jossa kaikki sisältö on. Mutta Blogger tunnistaa juuri sen toisen, tyhjän tilin. Jotkut videot onnistun löytämään ihan normaalilla haulla, mutta joitain ei löydy ollenkaan. Jos joku Google-velho osaa auttaa, niin viestiä kommenttiboksiin! Ainut keino, jonka keksin, on ladata kaikki videot uudestaan tuolle toiselle tilille. En ymmärrä edes, miten yksi tili voi yhtäkkiä muuttua kahdeksi? Haloo, Google..

Asiaan! Minulta kysytään todella usein, miten voi harrastaa käsinseisontaa. Että seisotaanko siellä vain käsillä puolitoista tuntia. No, jos joku pystyy seisomaan puolitoista tuntia käsillä, niin ei todennäköisesti opetusta enää tarvita. Aikuisiällä käsinseisonnan opetteleminen ei ole mitään ihan helppoa. Se on sama kuin opettelisi uudestaan seisomaan ja kävelemään. Mutta ylösalaisin. Vauvat opettelevat seisomista ja kävelemistä päivittäin ja todella ahkerasti. Samalla ahkeruudella pitäisi myös meidän aikuisten harjoitella käsillä seisomista, jotta oppisimme. Tasapaino ja sitä tukevat lihakset pitää löytää kokonaan uudestaan.

Käsinseisontatunnilla tehdään paljon erilaisia harjoituksia, jotka tähtäävät siihen, että lopulta pystyy ensinnäkin nostamaan itsensä käsinseisontaan, pysymään siellä ja lopulta kävelemään. Bonuksena voi tietysti opetella kaikkia hienoja temppuja. Monille jo pelkästään seinää vasten käsinseisontaan pääseminen on vaikeaa, jos siihen ei ole minkäänlaista pohjaa esimerkiksi aiempien harrastusten kautta. Käsinseisontatunnilla voidaan aloittaa vaikkapa siitä. Opettaja voi avustaa seinää vasten ja ohjata oikeaan asentoon. Selkä ei saa olla notkolla, lantion tulee olla hartioiden yläpuolella, ja käsien asento tulee olla samanlainen kuin jos kurottaisit nyt käsillä mahdollisimman korkealla. Siinä on jo paljon opittavaa.

Sitten kuvioihin tulee käsinseisonta ilman seinää mutta kaverin tuella. Seinää vasten on helppo päätyä väärään ei-tukevaan asentoon, esim. juuri selkä notkolla. Kaveri estää kaatumasta eteen tai taakse, mutta itse täytyy hakea suora ja tukeva asento. Tärkeää on myös oppia, miten käsinseisonnasta poistutaan turvallisesti, miten asentoon ylipäätään pääsee ja mikä edes on se oikea asento. Näitä kaikkia harjoitellaan tunneilla. Vaikken vieläkään pysy käsinseisonnassa ilman tukea kuin parhaimmillaan muutaman sekunnin, olen kehittynyt huomattavasti ensimmäisestä tunnistani. Aluksi en edes aina välttämättä päässyt seinää vasten käsinseisontaan.

Tarkoituksena on ollut kuvata hieman tunneilla, jotta voisin näyttää, millainen tunti esimerkiksi voi olla. Kuvaaminen on kuitenkin hankalaa, koska se tietenkin häiritsee omaa treeniäni, mutta mahdollisesti myös muiden. En voi iPhonellani kuvata itse, joten haaveilen, että saisin joskus mukaani avopuolisoni GoPro-kameran. Sillä saa terävämpää ja laaja-alaisempaa kuvaa, ja sen voi asettaa melkeinpä mihin vaan kuvaamaan. Kehtasin kuitenkin pyytää treenikaveriani kuvaamaan tämän pienen pätkän. Esimerkiksi näin voi harjoitella käsinseisontaa. Käsinseisontatelineitä on korkeampia ja noita matalampia. Kun olen puhunut telinekammostani, olen puhunut niistä korkeammista. Näille uskalsin jopa ihan itse ponnistaa, ja laitoin jopa omat kepit tilaukseen.



Se käsinseisonnasta. Tässä vielä uusi jännittävä temppu tangolla. Jee, kiva oppia uutta!


2 kommenttia:

  1. No hyi! x2! :D
    Selälleen kaatumisia käsilläseisonnasta ja tuossa toisessa saisin paniikkikohtauksen ku selkään taitaa edes lyhykäisesti kohdistua painetta pääalaspäin oltaessa ja selkä mutkalla. Hyi hyi hyi :D Cool but hyi :D (ja siis tietysti haluisin osata nämä ite ja ois tosi hyödyllistä olla pelkäämättä selälleen kaatumista esim käsilläseisonnassa, mutta nössö mikä nössö :D En oo oppinu Brass Monkeytakaan sen vuoksi ku pelkään sitä selkäpainetta mikä siinä vähän käy jos takanojasta menee...)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, no tossa tankojutussa ei tuu niin paljon painetta selkään, kun siinä pysytään kuitenkin tangon samalla puolella eikä väännetä tankoa kainaloon niin kuin brass monkeyssa. Tietysti tosi tärkeetä kääntää lantio alle, ettei tule selkä notkolla alas. Silloin vois tuntua pahalta.

      Silloin kun alotin käsinseisonnan harrastamisen, en todellakaan uskaltanut nousta käsinseisontaan ilman tukea, koska pelkäsin järjettömästi yli kaatumista. Mutta koko ajan uskaltaa enemmän, kun vaan tekee! No, en vieläkään oikein luota siihen, että osaisin tulla sieltä oikein alas (siis silloin kun ei ole patjaa selän takana eikä voi vain kaatua suorana), vaikka ikinä en ookaan alastuloa mokannut. Jännä juttu..

      Poista