perjantai 2. elokuuta 2013

Päälläseisontaa

Tervehdys!
Odottelen vielä, että saan sopivaa kuvamateriaalia käsinseisontajuttua varten, mutta sitä odotellessa vähän juttua päälläseisonnasta. Päälläseisonta ei ole kovin vaikeaa, mutta jospa jollekin, joka ei ole aiemmin kokeillut, löytyisi vähän vinkkiä tästä.

Ensinnäkin asento. Pää ja kädet muodostavat lattiaan kolmion. Itse ainakin saan parhaan asennon, kun laitan lattiaa vasten päälaen etuosan. Kädet suunnilleen hartianlevyisesti ja kuvissa näkyvällä tavalla sentti pari otsan etupuolella.


Jos olet ihan aloittelija, kokeile ensin ylläolevan kuvan mukaista lähtöä. Kädet jäävät noin 90 asteen kulmaan. Tuo polvet kyynärpäiden päälle. Älä jätä luita toisiaan vasten. Löydät kyllä sopivan kohdan, johon saat polvet aseteltua. Päälläseisontaan noustessa painoa täytyy olla reilusti käsillä, ja tässä asennossa paino jakautuu helpommin sekä päälle että käsille.


Nosta sitten jalat irti lattiasta ja koeta pysyä tässä asennossa. Polvet saavat vielä tässä asennossa nojata käsiin.


Kun edellinen asento pysyy hyvin, voit lähteä nostamaan jalkoja keräasentoon. Anna käsille reilusti painoa, eli niin sanotusti painat lattiaa käsillä samalla kun nostat jalkoja. Voit kämmenillä hallita huojumista: paina enemmän sormilla tai kämmenen alaosalla riippuen, kummalle puolelle meinaat lähteä kaatumaan. Anna painon pysyä käsillä. Koeta jälleen pysyä tässä asennossa.

 

Jos tuo edellinen kuvailemani lähtö onnistuu jo, kokeile lähteä asettelematta ensin polvia kyynärpäiden päälle. Vie painoa taakse ja nosta lantio mahdollisimman ylös, vain varpaat koskettavat lattiaan. Liu'uta varpaita pitkin lattiaa ja nosta, kun et enää saa niitä tuotua lähemmäs itseäsi. Voit kokeilla ensin nostaa koukun kautta, ja kun se sujuu, niin haaran kautta tai suorana. Muista edelleen pitää painoa käsillä.


Voit ensin kokeilla avata jalat tällaiseen asentoon. Tästä on helpompi löytää tasapaino. Voit  myös pikkuhiljaa koittaa saada painoa pois käsiltä. Nosta käsi kerrallaan paino sormenpäille ja siirrä pikkuhiljaa käsiä sivummalle. Sitten voit koittaa nostaa kädet kokonaan irti lattiassa. Itse olen vasta siinä kohdassa, että saan painon nostettua sormenpäille, mutta käsien liikuttaminen sivummalle vie tasapainon.


Ja kun jalat pysyvät helposti tuossa aukinaisessa asennossa, voit siirtyä nostamaan jalat suoraan ylös. Lantioon jää useimmilla taittoa, kuten minullakin tässä kuvassa. Tietysti haluaisin, että asento olisi tikkusuora, mutta pitää vain harjoitella lisää.

Jos kaadut päälläseisonnasta taaksepäin, se ei ole vaarallista. Kunhan muistat vetää leuan rintaan, ettei niskaan satu. Selkää pyöristämällä laskeutuminen tapahtuu sulavammin. Harjoittele vaikka kaatumista ensin pehmeällä alustalla, niin saat tuntuman siihen eikä kaatumista tarvitse sen jälkeen pelätä.

Siinä pari vinkkiä. Jäikö jotain tärkeää puuttumaan?

4 kommenttia:

  1. Tosi kiva postaus! Pitääpä kokeilla itsekin joku päivä :) Tämmöset vinkkippstaukset on tosi kivoja, kun oot tuommonen monitaituri, niin me aloittelijat saahaan vinkkiä! :D Oon toistaseksi päälläseisonu vaan tangon avulla ja nyt vois kokeilla ilman. Käsillä seisonta taas tuntuu tangonkin avulla hankalalta, enkä uskalla vielä mennä suoraan käsilläseisontaan vaan meen usein krusifiksista käsilläseisontaan. Mutta sillain toisinpäin, että tanko ois selän takana, en oo vielä tehny! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kiva kuulla! Muakin pelotti aluksi hulluna lähteä kässäriin tankoa vasten, vaikka muuten sujuikin jo. Ei vaan luottanut siihen, että se tanko on siellä vastassa. Kannattaa pyytää kaveria seisomaan siellä takana valmiina nappaamaan kiinni, jos menet tangon ohi. Jonkun aikaa kun treenailee sitä, niin lähtee se pelko. Ainakin osittain. Kyllä se välillä vieläkin jännää. ;)

      Poista
  2. Hyvä postaus ja minulle ainakin tarpeellinen! Haluaisin oppia käsillä seisonnan sekä päällä seisonnan, mutta kun en hyvää tekniikkaa ole tiennyt niin harjoittelu on jäänyt ja olen vain joutunut sivusta ihailemaan muiden taitoja. Uskon että jos opin nämä niin tangollakin pää alaspäin liikkeet helpottuvat kun se väärinpäin oleminen on tutumpaa :D Kiitos hyvistä vinkeistä!

    Training with Enii

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Toivottavasti homma lähtee sujumaan. :)

      Poista