torstai 1. elokuuta 2013

Damn, nyt on elokuu!

Otsikko on eräästä ei-lemppareihini-kuuluvasta biisistä, mutta soi tänä aamuna päässä, kun tajusin, että hitto, nythän on jo elokuu. 25 yötä siihen, että koulu jatkuu taas! 14 yötä kesätenttiin. Pitäisi ehkä aloittaa lukeminen. Ja taas uusien SportSetter-passien aika! Odotan uusia passeja aina kuin joulua. Ovathan ne vähän kuin lahjoja. Tiedät, että niitä on tulossa tiettynä päivänä, mutta et tiedä, mitä ihania yllätyksiä (tai mitä huonoja valintoja) sieltä löytyy. Tänäkin aamuna heti herätessäni ja vielä sängyssä lojuessani avasin SportSetter-tilini. Jännin tämän kuun passeista on SUP-lautailu eli Stand Up Paddle Boarding, joka tuntuu nyt olevan aika pinnalla. Odotan innolla, mutta vähän myös jännittyneenä. Pysynköhän ollenkaan laudan päällä? Hui! No mutta siitä kokemuksesta sitten lisää, kun pääsen kokeilemaan.

Eilen hain vielä viime hetkellä 1 kk kausikortin Vetosalille, joka on crosstrainingsali Lauttasaaressa. Sekin kuului SportSetteriin. Crosstraining-treenit kiinnostaisivat kyllä kovasti, mutta saattaa olla, että tunnin matka treenipaikkaan syö motivaatiota. Mutta kyllä sitä kerran tai pari täytyy ainakin vaivautua. Esim. joku lauantai, kun on vapaata töistä eikä omia treenejäkään lauantaisin ole. Onneksi yksi kaveri jo tarjoutui lähtemään mukaan, kunhan vaan saadaan sovittua yhteinen aika.



SportSetteriin voi muuten nykyään liittyä ihan ilman maksujakin ja saada joka kuukausi yhden ilmaisen passin. Kuulostaa aika hyvältä. Siitä siis vain kokeilemaan maksutta, jos ei vielä uskalla pakettia ostaa. Minähän maksan näistä neljästä passista 30 € kuussa. Laskeskelin huvikseni, paljonko olisi maksanut tämän kuun neljän passin ostaminen suoraan passien tarjoajilta. 214 €. Eli kuulostaa hyvältä tämä omakin diili.

Piti aiemmin kirjoittaa siitä Hipko-kokemuksesta, mutta se jäi. Eli viime kuussa sain neljän kerran kortin Hipkoon eli Helsingin itsepuolustuskouluun. Passiin kuului Hipkon kuntotunnit. Valitsin kokeiltavakseni Metsälän salin kuntokickboxingin ja kahvakuulan. Metsälän sali oli aika syrjäisessä paikassa, mutta itselleni tuttua seutua, kun olin siinä ihan lähellä töissä monta vuotta.

Kuntokickboxing-tunnilla oli seitsemän osallistujaa. Viisi heistä näytti jo konkareilta, ja kuudeskin oli jo jokusen kuukauden treenannut. Päädyin tämän kuudennen pariksi. Aluksi tunnilla tehtiin kunnon alkulämmittely. Erilaisia hyppyjä, vatsoja ja punnerruksia. Tykkäsin lämppien "miesmäisyydestä". Ei mitään "hömppää" vaan kunnon lihaskuntotreeniä. Itse tietysti esteettisten lajien harrastajana tein kaiken nilkat ojennuksessa ja polvet suorana ja niin edelleen. Näytin varmasti huvittavalta kaikkien itsepuolustuslajien harrastajien keskellä. Noo, ei voi mitään. Jaksoin kuitenkin koko lämpät läpi toisin kuin jotkut muut osallistujat. Hihi.


Lämppien jälkeen alkoi itse treeni. Tehtiin pareittain erilaisia lyönti- ja potkusarjoja tietyn minuuttimäärän aikana. Aluksi tehtiin pelkästään etukäden lyöntiä minuutin ajan. Sitten vaihto, ja toinen teki samaa minuutin toisen pitäessä iskutyynyjä. Sitten minuutin verran takakäden lyöntejä. Näiden jälkeen siirryttiin kolmen minuutin sarjoihin ja sarjat olivat tyyliä etukäden suora lyönti, takakäden koukku ja potku. Tekniikka ei tunnilla pahemmin käyty läpi vaan ohjaaja näytti sarjat kerran pari, ja sitten lähdettiin. Ajattelin, että tunnit on varmaan suunniteltu itsepuolustuslajien tukitreeniksi eikä tekniikkaa siksi näillä tunneilla enää käydä. Onneksi tekniikkaa on kertynyt jo aiemman escrimaharrastuksen sekä intin, kertausharjoitusten ja voimakäytön peruskurssin kautta. En tuntenut oloani aivan tunariksi. Potkut ovat kuitenkin jotain, mitä en ole koskaan oppinut voimalla tekemään.

Kuntokickboxing oli siinä ja sitten siirryin alakertaan kahvakuulatunnille. Aluksi jälleen vähän lämmittelyä, jonka jälkeen alettiin tehdä circuitin tapaista treeniä. Ohjaaja näytti liikkeet, joita kokeiltiin aluksi pari kertaa. Sitten lähdettiin tekemään kaikki liikkeet putkeen, jokaista 6 kappaletta per puoli. Kierroksen jälkeen teimme kolme sarjaa erilaisia vastalihasliikkeitä. Seuraavalla kierroksella tehtiin kaikkia liikkeitä 5 toistoa, ja kierroksen jälkeen vatsat. Näin jatkettiin, kunnes oltiin tehty 3 toiston kierros. Loppuun vielä venyttelyt ja tunti oli siinä. Tehokas tunti, täytyy sanoa, ja sopivan raskas minulle. Harmitti kuitenkin, että tälläkään tunnilla ei tekniikkaan opastettu ollenkaan. Kahvakuula on kuitenkin aika vaativa väline sillä tavalla, että väärällä tekniikalla saa helposti tuhoa aikaan. Ensimmäisen kahvakuulakokeiluni jälkeen selkä oli aikamoisen hajalla. Onneksi nyt on jo kokemusta painonnostosta salilla, joten kehonhallinta ja oikeat liikeradat ovat tuttuja. Kerroin tunnin alussa olevani ensikertalainen ja menin ihan ohjaajan nenän eteen. Ei siis ainakaan minusta ollut kiinni opastuksen puute.

Kuva Meilahden UniSportilta
Vaikka meinasin aluksi lähteä kahvakuulatunnilta pois opastuksen puutteen takia, oli minulla loppujen lopuksi ihan hauskaa. Jos olisin tekniikan oppinut jo toisaalla, olisi tämä todella kiva tunti. Samoin kuntokickboxing oli sopivan rankka ja meni hyvin kuntotreenistä. Tilat olivat myös kivat, siistit ja tilavat. Tunneilla oli aika tasaisesti miehiä ja naisia, mikä oli myös kivaa. Ei tarvinnut ihan äijporukassa treenata, niinkuin aikoinaan escrimaa.

Sellaista viime viikolla. Tänään oli salitreeni, joka ei sujunut kovin hyvin. Lopulta fiilis oli niin surkea, että jätin pari liikettä tekemättä ja lähdin pois. Fiilis liittyi saamaani suru-uutiseen, mutta kaikki on nyt jo hyvin.

2 kommenttia:

  1. Hei! Pakko kysyä kun käyt ilmeisesti myös salilla treenaamassa - oletko kokenut että salitreeni on auttanut myös tankotanssissa kehittymisessä, ja millä tavalla? miten suunnittelet salitreenejä tankotanssin ohessa? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm, no voimahan salilla ainakin kasvaa, ja sitä kautta jotkut tankotemput voivat olla kevyempiä. Itse salitreenissä kasvatan lihaksia ja voimaa, mutta salitreenin ohessa treenaan aina puolapuilla ja teen kässäreitä ja muuta temppuilua. Siitä onkin sitten enemmän hyötyä tankoilussa. Puolapuilla treenaan ayshoja, iron x:ää, russian splittiä, handspringiä, jne. Puolapuilla olen ensin oppinut tekemään väärän puolen ayshan ja vasta sitten tangolla. Ja sama iron x:n kanssa. Russian splittikin sujuu paljon helpommin puolapuilla.

      En kovin paljon suunnittele salitreenejä vaan menen silloin, kun on aikaa ja tuntuu siltä. Kesällä olen ollut vähän ahkerampi, kun voin käydä aamuisin, jos töissä on iltavuoro. Syksyllä yritän käydä vähintään kaksi kertaa viikossa, mutta katsotaan nyt, miten käy. Ohjelman minulle on tehnyt avopuolisoni, ja mielestäni se on sopinut aika hyvin tankotanssijan tarpeisiin.

      Mutta salilla kun käy paljon, niin pitää ehdottomasti muistaa venytellä. Muuten kärsii venyvyys tangolla. Jossain vaiheessa meinasin myös lopettaa salilla käymisen sen takia. Nyt kuitenkin tuntuu, että ahkera venyttely salin jälkeen auttaa ylläpitämään venyvyyttä enkä enää muutu koko ajan kankeammaksi.

      Poista