torstai 21. maaliskuuta 2013

Vaikeaa helppoa

Tankotanssitunnit on Suomessa yleensä jaettu tasoihin 1-4. Tason 1 tunnit ovat aloittelijoille, kun taas tasolla 4 harjoitellaan jo huipputankoilijoiden temppuja. Vertical Clubilla taso 4 on nimetty Pole Guruksi. Itse käyn tällä hetkellä tason 3 ja 4 tunneilla. (Tai 3 ja Guru.) Silti on joitain "kakkostason" liikkeitä, joita en osaa. Jotkut toisille helpot liikkeet ovat toisille vaikeita. Henkilökohtaisesti suurin esteeni kehittymiselle on ollut aivan liikaa hikoilevat kädet ja jalkapohjat. Joitain kunnon käsi- tai jalkapohjapitoa vaativia liikkeitä en voi edes alkaa harjoitella, koska pitoa ei vain löydy. Esimerkkinä erittäin helppo iguana (kuva alla). Liikkeessä ollaan pelkkien käsien varassa naama kohti lattiaa. Minun superhikisillä käsilläni tuloksena oli vain nose breaker -alastulo. Avun ongelmaan toi ensin Dry Hands ja myöhemmin lisäksi Absolut Torr. En voisi enää kuvitella harrastavani tankotanssia ilman näitä kädenkuivattajia.
Iguana ei onnistunut edh (=ennen Dry Handsia).
Joidenkin liikkeiden kanssa ei sitten vaan tapahdu sitä toivottua palojen loksahtamista kohdalleen aivoissa. Voimaa on, pitoa on, mutta jokin silti mättää. Yksi tällaisista liikkeistä oli minulla jatkettu perhonen. Perhosen opin hyvin alkuvaiheessa (perhosessa koko pohje olisikin tangolla nilkan sijaan), mutta jatkettuun perhoseen en vain päässyt. Kun sitä yritin ja yritin aivan liian pitkään, päätin lopulta, että en vain osaa, joten en tee. Opin jopa ayshan kolmella eri otteella ennen tätä, vaikka ayshan pitäisi olla paljon vaikeampi liike. Sunnuntaina treenikaverini sanoi, että pakko minun on jatkettu perhonen osata, jos kerran osaan ayshankin. Päätin, että annan sille pitkästä aikaa uuden mahdollisuuden, ja onnistuihan se. Tästä lähtien voin sitten sanoa osaavani senkin.

Joillekin jotkut helpot liikkeet ovat vaikeita, ja vice versa.
Minun vaikea helppo liike oli jatkettu perhonen. 
Alla olevassa kuvassa näkyy forearm grip aysha. Jotkut treenikaverit pitävät forearm grippiä vaikeana otteena. Minulle tämä taas oli helpoin ote, ja opin sen ensimmäisenä kaikista aysha-otteista. Siinä ei tarvitse (eikä pystykään) mennä edes kovin kauas tangosta. Kivan turvallinen.

Minulle helppo vaikea liike: forearm grip aysha.
Käsien hikoiluongelmaan on onneksi saatavilla apuaineita. Samoja aineita voi käyttää myös jalkapohjiin, mutta niissä hyöty ei ole ollut minulla yhtä hyvä. Kuitenkin sen verran, että sain yhden jalkapohjapitoa vaativan liikkeen jotenkuten tehtyä, kun ennen ei ollut pienintäkään toivoa. Voimasta kiinni olevat liikkeet paranevat treenaamalla. Mutta venyvyysliikkeet ovat niitä, jotka kiristävät pinnaa. Venyminen tapahtuu niin ärsyttävän hitaasti. Tai no ainakin silloin, kun ei muista/jaksa/ehdi venytellä päivittäin. Salilla käyminen on vielä kangistanut minua lisää, joten venyttelyä pitäisi tehdä tuplasti enemmän. Olisiko iPhonelle olemassa jotain venyttely-coachia? :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti