keskiviikko 13. maaliskuuta 2013

Kohti HCR:ää

Nolottaa tunnustaa, mutta en ole tehnyt tänä vuonna vielä yhtään juoksulenkkiä, ja Helsinki City Runiin on enää 52 yötä. En tosin ota mitään stressiä tästä tapahtumasta. En ole juoksuihminen, joten minulle on oikeastaan jopa ihan sama, menenkö lopulta tapahtumaan vai en. Osallistumismaksukin on jo mennyttä rahaa, joten mitäpä sitä enää itkemään. Haluaisin kuitenkin kokeilla puolimaratonia, joten tähtään siihen, että 4.5.2013 olen valmis sen juoksemaan. En kuitenkaa pety, vaikka jäisikin väliin. 




Tällaisella rennon iloisella asenteella lähden siis harjoittelemaan. Katsotaan, mitä tulee vai tuleeko mitään. Kuten mainitsin, en ole juoksuihminen, joten en osaa itse suunnitella itselleni harjoitusohjelmaa. Jos M ei innostu suunnittelemaan sitä minulle, niin käytän jotain googlailemalla löytämääni ohjelmaa. Löysin Kunto Plus -lehden sivuilta muutaman puolimaraton-ohjelman, joista kaksi näytti minulle sopivilta. Ehkäpä käytän ne vielä asiantuntijan (eli M:n) seulan läpi ennen kuin valitsen.

Toinen oli tällainen 5 kilometristä puolimaratoniin -ohjelma. Ohjelmassa on viikottain neljä treenipäivää, joista yksi on muu lenkki, esim. pyörällä tai uiden. Ohjelma on 11 viikolle, mutta koska minulla on vain 8 viikkoa aikaa, minun pitäisi aloittaa viikosta 4. Vähän kyllä epäilyttää, että alkuviikon lenkit ovat todella lyhyitä. Viikolla 4 pitäisi aloittaa 27 min lenkillä. Lisäksi en oikein tiedä, onko minusta näihin "vauhtileikittely" sun muihin hifistelyihin. Enkö voisi vaan yksinkertaisesti juosta? :D

Ja toinen oli ihan nimellä Puolimaratonohjelma, ja sen lähtövaatimuksena on, että pystyy juoksemaan tunnin yhtäjaksoisesti. Siinä viikon treenit on jaoteltu kolmelle päivälle, ja lenkkien pituudetkin kuulostavat minulle järkevämmiltä. Tämä on 12 viikon ohjelma, joten minun pitäisi aloittaa viikolta 5, jolla lenkit alkavat 49 minuutista. Taidan kallistua tämän ohjelman puolelle ja aloittaa heti tällä viikolla, vaikka puolessa välissä jo mennäänkin. En vaan taas tiedä, mihin väliin päiväohjelmaani tunkisin vielä juoksulenkit. 


En muista, mitä laitoin tavoiteajakseni, kun joulukuussa ilmoittauduin. Hämärä muistikuva kuitenkin on, että olisin laskenut sen jotenkin näin: Juoksin lenkkejä suunnilleen 5:45-5:55 min/km eli vähän reilu 10 km/h. Pyöristin tuon minuuttiajan 6 minuuttiin, eli 6 min/km x 21 km = 126 min. Sitten lisäsin vielä vähän varaminuutteja,  ja luulen lopulta päätyneeni tavoiteaikaan 2 h 15 min. En ole aiemmin juossut pidempiä matkoja, joten en tiedä, miten hyvä tuo tieteellisesti laskemani arvio on. 16 kilometrin Extreme Run Vantaata ei nyt lasketa, koska siellä ei edes pystynyt juoksemaan koko ajan, kun esteille piti välillä jäädä odottelemaan. 


Eli jos lähden nyt tätä Puolimaratonohjelma-nimellä kulkevaa puolimaratonohjelmaa noudattamaan, niin tämän viikon treenit näyttäisivät tältä. En kyllä saa lenkkejä enää kivasti parin päivän päähän toisistaan vaan täytyy kasata ne loppuviikolle. Ainakin lauantaille ja sunnuntaille voisi lenkki mahtua. Siskoni aikoo osallistua kanssani Extreme Runiin, joten saan hänestä lenkkiseuraa ainakin silloin tällöin, kun aikataulut sopivat yhteen. Kivaa! Minusta on paljon mukavampi lenkkeillä kaverin kanssa kuin yksin. Yksinäisiä lenkkejä varten pitää varmaankin ruveta kasaamaan soittolistaa. Vinkkejä? ;) Ja kuulostaako minun juoksuharjoittelu ihan pöljän puuhalta? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti