lauantai 9. helmikuuta 2013

Ravintolisät etc.

Tänään ajattelin hieman kirjoitella käyttämistäni ravintolisistä ja muista, joita treenin takia suuhuni laitan. Ei niitä ihan hirveästi ole, mutta olen kyllä kiinnostunut kokeilemaan kaikenlaista. Mietinkin muutama päivä sitten kaupassa, että olisi hauskaa tehdä makutesti proteiinipatukoille. Yleensäkin kaikenlainen testailu on kivaa, joten niitä varmasti tulee näkymään blogissa. Mutta tänään näitä käyttämiäni tuotteita. Laitan linkit tuotteista Fitnesstukku.fi-verkkokauppaan, koska sieltä itse tilaan tuotteeni, mutta saa näitä varmasti muualtakin.


Proteiinijauhe

Tällä hetkellä minulla on tuota Star Nutritionin Whey-80 heraproteiinijauhetta minttusuklaan makuisena. Aiemmin on ollut käytössä muitakin merkkejä, mutta minttusuklaa pysyy suosikkimakuna. Tässä makutestailu ei ole niin innostavaa, koska jos ostat kilon (saati sitten neljä kiloa) pahanmakuista jauhetta, joudut syömään sitä aika pitkään. Tai ainakin minulla kestää pussi pitkään, koska käytän tätä oikeastaan aika harvoin. Haluaisin kyllä käyttää säännöllisesti aina silloin, kun menen heti aamusta salille. Aamupalana toimii hyvin pari banaania (tai jotain muuta hiilihydraattipitoista) ja yksi proteiinijuoma. Nyt kun mietin, en oikeastaan ymmärrä, miksen ole kovin usein sheikkiä valmistanut..

No, minttusuklaan maku on kuitenkin todella miellyttävä maitoon sekoitettuna. Jauhe sekoittuu maitoon hyvin ja lopputuloksena on ihanan pehmeä pirtelö. En sekoittele jauheita veteen, koska mielestäni sheikistä tulee silloin pahaa. Kokeilin tätä muutaman kerran yksin asuessani, kun en halunnut pitää turhaan maitoa jääkaapissa pilaantumassa. Olin kotona niin harvoin, että kävin siellä vain välillä kaatamassa pilaantuneen maidon viemäriin.

100 g:ssa jauhetta on 395 kcal ja 76 g proteiinia. Eli desi tätä kolmeen desiin maitoa, ja saan 28 g proteiinia. Lisätietoja tuotteesta täältä. 

Proteiinipatukat

Proteiinipatukoissa minulla ei ole mitään ehdotonta suosikkia tai jotain, mitä ostaisin aina. Fitnesstukusta tilaan kotiin aina paketillisen avopuolisoni valitsemia patukoita. Hän on innokas käymään läpi kaikkien patukoiden hinnat sekä proteiini- ja hiilaripitoisuudet, joten luotan hänen valintaansa. Syön proteiinipatukoita yleensä välipalana ennen treenejä tai treenien välissä, jos en ole voinut syödä muuta. Valitsen siis ennemmin jotain "oikeaa ruokaa", ja proteiinipatukan vain kiireessä. (Kiire minulla tosin on aika usein, koska tykkään suunnitella päiväni minuuttiaikataululla..) 

Pidän aina laukussa mukana yhtä patukkaa. Se on monta kertaa toiminut pelastuksena, kun olen unohtanut syödä ja lähtenyt sitten monen tunnin treeneihin. En ole mikään loistava esimerkki tarpeeksi syömisestä. Jos taas laukussa ei jostain syystä olekaan patukkaa tai haluan kokeilla jotain toista, ostan kaupasta jonkun hyvältä näyttävän. Tsekkaan proteiini- ja hiilihydraattipitoisuudet ja valitsen jonkun ihanan karamelli-pähkinän tai muun herkullisen. Kuvassa olevaa suklaanmakuista Isostar Recovery Baria maistoin kerran UniSportilla ja rakastuin. Maistuu ihan oikealta suklaapatukalta. Oikeastaan niin paljon, että tulee himo. Se sisältää aika paljon hiilihydraattia (48,2 g / 100 g), joten se pitäisi syödä juuri ennen tai jälkeen treenin. Olen kyllä kerran sortunut syömään yhden myös ihan työvuorossa istuessani, koska se on niin hyvää. On helppo uskotella itselleen, että syön tässä vain terveellistä proteiinipatukkaa. 

100 g:ssa tuota Isostar-patukkaa on 376 kcal, 25 g proteiinia ja 48,2 g hiilihydraattia. Sitä ei saa Fitnesstukusta, mutta ainakin UniSportista. 

Tehonlisääjä

Tehonlisääjää otan silloin tällöin ennen salitreeniä. Se antaa treeniin lisää puhtia ja jaksan tehdä muutaman toiston enemmän kuin normaalisti. Energiataso pysyy korkealla koko treenin ajan eikä kroppa väsähdä kesken treenin. Tykkään siis todella paljon. Joskus tämä kyllä lievästi oksettaa treenin aikana tai saatan tuntea vähän huimausta, mutta todellakin vain pienissä määrin. Huimaus todennäköisesti myös johtuu siitä, että teen enemmän toistoja ja hengästyn enemmän, eli happivajaus on suurempi. 

Käytän Driven Sportsin Craze -tehonlisääjää, joka maistuu vähän karvaalta, mutta on ihan juotavaa. Tätä sekoitetaan siis pieni mitallinen veteen ja juodaan puolisen tuntia ennen treeniä. Lisätietoja tuotteesta täältä. 

Vitamiinit ja kivennäisaineet

Halusin lisätä loppuun vielä Berocan, vaikkei se mitenkään liitykään treeniin. Otan joka aamu Berocca Exotic -poretabletin, joka on mielestäni todella hyvän makuinen. Se sisältää pääasiassa B- ja C-vitamiineja ja sinkkiä. Juon myös energiajuomia, joista saan B- ja C-vitamiineja, joten jompikumpi (ellei jopa molemmat) on oikeastaan turhaa. Vitamiineilla on kuitenkin minuun vähintäänkin plasebovaikutus, kun syksyisin ja talvisin kärsin väsymyksestä. Onneksi B- ja C-vitamiinit vesiliukoisina eivät keräänny elimistöön eikä liikasaannilla ole haittavaikutuksia ainakaan nykytiedon mukaan, joten en näe syytä muuttaa tapaani. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti