maanantai 14. tammikuuta 2013

Testissä: ryhmäliikuntatunnit osa 2

Pari uutta ryhmäliikuntaa olen taas ehtinyt testata. Tällä viikolla piti testata lisäksi Zumba ja Fitball, mutta aikataulut sitten sotkivatkin ne suunnitelmat. Pidän omista treeneistäni niin paljon, etten halua laittaa mitään muuta niiden edelle, joten kokeilutunnit täytyy sovittaa kaiken muun väliin. Raportoinnin kohteena ovat tällä kertaa Intervalli ja keskivartalotreeni ja BodyCombat.
FreeDigitalPhotos.net / Ambro

Intervalli ja keskivartalotreeni
Ihan ensimmäiseksi täytyy sanoa, että sisäinen äidinkielenopettajani ihmettelee tuon tunnin nimeä. Itse kirjoittaisin sen muotoon Intervalli- ja keskivartalotreeni. No joo.. Intervalli ja keskivartalotreeni kuuluu UniSportin tuntivalikoimaan. Tunnilla tehdään vuorotellen sykettä nostavia liikkeitä ja lihaskuntoliikkeitä. Konsepti on oikeastaan aika kiva ja hiki virtasi mukavasti koko tunnin. Olen tosiaan kokeillut tätä tuntia vain yhden kerran, eli en tiedä, miten paljon liikkeet vaihtelevat kertojen ja ohjaajien välillä, mutta minun tunnillani tehtiin hyvin perinteisiä aerobic-liikkeitä, jotka ovat tulleet tutuksi jo yläasteen liikuntatunneilla. Tylsää. Lihaskunto-osio sen sijaan oli hauska. Käytössä oli (kuivia) tiskirättejä, joiden avulla tehtiin vatsalihasliikkeitä Ab Wheel -tyyppisesti. Eli kädet räteille ja liu'utettiin punnerrusasennosta kädet pitkälle eteen ja takaisin. Ja sitten rätit jalkojen alle ja liu'utettiin jalkoja punnerrusasennosta kohti rintaa ja takaisin. Myös kylkilihasliikkeet tehtiin rätit jalkojen alla. Treeni oli tehokas, kun liikkeitä pystyi varioimaan fiiliksen mukaan haastavammiksi. Ajattelin tunnin aikana, että tällainen treeni olisi minulle todella hyvä, koska teen aika vähän aerobista. Saa kuitenkin nähdä, innostunko enää uudestaan.

Tunnille mukaan: jumppavaatteet, kengät, juomapullo, hikipyyhe
FreeDigitalPhotos.net / photostock

BodyCombat
BodyCombat on jälleen näitä Les Millsin lisenssitunteja. Tämä on ollut tähän mennessä testaamistani ryhmäliikuntatunneista hauskin. Jos on joskus harrastanut itsepuolustus- ja kamppailulajeja, on varjonyrkkeily varmasti tuttua. Varjonyrkkeilyssä nyrkkeillään näkymättömän vastustajan kanssa. Ja tällaista käytännössä koko BodyCombat-tunti oli. Tunnilla tehtiin lyhyitä yksinkertaisia lyönti- ja potkusarjoja musiikin tahtiin. Treeni tuntui tehokkaalta erityisesti ylävartalossa. Vaikka käsissä ei ollut mitään painoja, tunnin nyrkkeileminen otti kyllä voimille. Mikään lyöntitekniikkaharjoitus tämä ei ole eikä täällä opi puolustamaan itseään. Lähinnä leikitään ajatuksella näkymättömästä vastustajasta. Mutta olenko vähän herkkis, kun mielestäni tuntui ikävältä, kun ohjaaja ohjeisti "rökittämään" maassa makaavan vastustajan. Höh, ei kai maassa olevaa lyödä, vai? Tämän tunnin voisin käydä joskus testaamassa uudelleenkin.

Tunnille mukaan: jumppavaatteet, kengät, juomapullo, hikipyyhe

Huomasin muuten, että Les Millsin sivuilla on kaikkien tuntien tämänhetkiset musiikkilistat. Les Millsin tunneillahan on siis kaikkialla samaan aikaan samat musiikit ja samat liikesarjat. Itse usein tunneilla tykästyn johonkin biisiin, mutta unohdan kysyä kappaleen nimeä ohjaajalta. Les Millsin tunneilla voi kätevästi tarkistaa asian netistä. Jee!

2 kommenttia:

  1. Moi! Käykö Unisportin ryhmäliikuntatunneilla yhtään miesopiskelijoita?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi,
      onhan nuo aika naispainotteisia, mutta kyllä lähes jokaisella tunnilla on muutama mieskin. Selailin vähän tämän viikon osallistujalistoja. Miehet näyttävät viihtyvän eniten rankemmilla tunneilla, kuten BodyPump, circuit training, funktionaalinen harjoittelu ja spinning-tunnit. Myös joogassa näkyy miehiä. Tanssilliset Sh'bam, Zumba ja Happy Dance taas eivät vedä miehiä ollenkaan. Näppituntumalta sanoisin, että noilla suositummilla tunneilla on n. 3-5 miestä per tunti.

      Poista