lauantai 26. tammikuuta 2013

Spagaattiedistystä

Tänään on ollut taas supertreenipäivä. Urheilua yhteensä 4 h 20 min. Mutta kyllä nyt tuntuukin, että on treenattu. 

Meillä oli eilen illalla muutaman kaverin kanssa pienimuotoiset illanistuijaiset, joissa join siiderin ja kaksi lasia skumppaa. Silti menin aamulla heti virkeänä salille. En tiedä, onko tuollaisella määrällä (3 annosta) alkoholia illalla vaikutusta seuraavan päivän treeneihin, mutta en ole kovin tiukkis näissä asioissa. Treenaaminen ainakin tuntui hyvältä ja ihan normaalilta. Avopuolisoni M taas on ollut jo vaikka kuinka monta viikkoa täysin ilman alkoholia, vaikka on ollut joulua, uuttavuotta ja kaikenlaista juhlaa. Olen miettinyt jo pidemmän aikaa, pitäisikö itsekin jättää ne muutamatkin siiderit ottamatta. Lähinnä siksi, etten oikein enää nää syytä alkoholille, ja se tuntuu turhalta. Mietin tässä vielä, onko rentoutuminen hyvä syy, vai voisinko keksiä jotain muita rentoutumiskeinoja. Nimittäin ne hetket, jolloin tekee mieli juoda yksi siideri, on yleensä pitkän rankan viikon päätteeksi. Toinen syy juoda alkoholia on sosiaalisuus. Jotenkin koen olevani epäkohtelias, jos kaverini haluaa viettää iltaa muutaman siiderin äärellä ja itse joisin vain limua. Se on kieltämättä tyhmä ajattelutapa, mutta mitenhän siitä pääsisi eroon? Oikeastaan enemmän kuin itse alkoholia ajattelen niiden juomien sisältämää sokeria, ja se on se tärkein syy, miksi haluaisin lopettaa juomisen kokonaan. En nimittäin siedä aspartaamin makua, joten otan juomani yleensä sokerilla makeutettuna. Sitten kun yhdessä illassa juo muutamankin siiderin, tulee mukana ihan älytön määrä sokeria, ja se ajatus hirvittää. Ehkä pitäisi ryhtyä viininlipittelijäksi. 


No mutta tulipas pitkät pätkät juttua alkoholista. Saattaa tulla useamminkin, koska mietin tällaisia asioita aika usein. Mennään nyt kuitenkin asiaan. Salitreenissä ei mitään valittamista. Päinvastoin, moneen liikkeeseen sain lisättyä painoa. Jalkaprässiä olen jo muutamana viikkona tehnyt 100 kg:lla. Tuntuu, että voisin vieläkin lisätä painoa, mutta edelleen hieman pelkään sitä laitetta. Edetään sen kanssa siis ihan rauhallisesti. Hauiskäännöt ei kyllä kehity sitten millään. Käsittämätöntä, että minulla on ihan näkyvät hauislihakset, mutten jaksa tehdä hauiskääntösarjaa kuin 6 kg:lla. Tosin en kyllä tiedä, mihin voisin verrata. Kuinka isoilla painoilla muut tytöt tekee sellaisia 10-15 toiston sarjoja? 


Jalkatreenin jälkeen spagaatit taipuvat hyvin, ja tällä kertaa pyysin M:ää ottamaan kuvat. Tajusin jälkikäteen, että olisi ollut hyvä ottaa samanlaiset kuvat molempien puolien spagaatista. En enää osaa sanoa, kumpi puoli on minulla parempi. Tuo ylemmässä kuvassa näkyvä oikea jalka edessä spagaatti oli parempi puoleni, kunnes reväytin sen puolen pakaralihaksen, tai jotain vastaavaa. En tiedä, onko revähtäminen tässä tilanteessa oikea termi, mutta lihas oli siis monta monta viikkoa erittäin kipeä enkä pystynyt enää venyttelemään kunnolla. Nyt pikkuhiljaa alkaa tuntua, ettei enää satu niin paljon ja spagaattikin meni aika ketterästi. Alemmassa kuvassa vasen jalka edessä. Mutta sitten spagaattikriitikot huomio, onko tuo nyt oikeaoppinen spagaatti vai pitäisikö jotain vielä fiksata? Tuntuu ainakin tehdessä ihan suoralta, mutta tuosta kuvasta en nyt ole ihan varma. Kaipaisin tähän vähän vinkkejä vaikkapa joiltain voimistelijoilta, jotka tajuavat spagaateista enemmän kuin minä. Olen kuitenkin nyt jo erittäin tyytyväinen. Venyttelyssä tapahtui valtava käännekohta, kun tajusin, että venytysasennossa ei pidä vain olla vaan täytyy myös aktiivisella lihastyöllä painaa itseään venytykseen. Woohoo, miksei kukaan kertonut tätä jo aiemmin?

Lyhyesti vielä tämän päivän tankotanssitunneista. Tein Pole 2 -tunnilla lähes pelkästään väärää puolta ja koin ihan suunnatonta onnistumisen iloa, kun sain samat temput tehtyä molemmin puolin. Väärä puoli tuntuu aina omituiselta ja niin väärältä, mutta kyllä se sieltä onnistuu, kun voimaa kuitenkin on. Jee jee, mahtava fiilis!

2 kommenttia:

  1. Oot kyllä ollut nyt super ahkera treenaan! :) Hyvä! Spagaatitkin jo ihan pohjassa ja asento näyttää hyvältä. :) Jos haluat venyttää vielä suoremmaksi lantiota, niin koukista takajalan polvi ja silloinhan jalkaterän pitäisi osoittaa kohti kattoa.
    Juhlajuomista itse suosin usein viiniä, mutta joskus tulee olut/kuiva siiderikin juotua. Välillä, kun treenailee motivoituneesti tuntuu, että Äh kun nää juhlat sekoittaa rytmiä.... Sinänsä en muutenkaan noudata kovin tarkkaa ruokavaliota tms, mutta ainakaan ei haluaisi heikentää suorituskykyä ja jaksamista... Mutta kaikkea kohtuudella taitaa olla paras ratkaisu! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos spagaattivinkistä! Tankotanssitunnin jälkeen ei kyllä veny läheskään noin hyvin. Ja joo, sama fiilis, että juhliminen vaan sotkee treenirytmiä.

      Poista